Depressie

Depressie

Depressie tijdens en na de zwangerschap.
Moeders en moeders-to-be verdienen het beste in relatie tot het geestelijke gezondheid. Depressie tijdens en na de zwangerschap is gebruikelijk en behandelbaar. Als je denkt dat je een depressie hebt, ga dan zo spoedig mogelijk in behandeling bij jouw zorgverlener.

Depressie veroorzaakt ernstige symptomen die het dagelijks leven beïnvloeden.
Iedereen voelt zich soms verdrietig, maar deze gevoelens gaan normaal gesproken binnen een paar dagen voorbij. Depressie is een ernstige stemmingsstoornis die op een gegevens moment wel weken of maanden kan duren.

Depressie voelt niet voor iedereen hetzelfde
Sommige mensen kunnen soms enkel een paar symptomen ervaren, waar anderen vaak veel meer kunnen ervaren. Hoe vaak symptomen optreden, hoe lang ze duren, en hoe intens ze kunnen voelen kan verschillen per persoon.

Depressie symptomen

  • Het hebben van een blijvende trieste, angstige, of “lege” stemming.
  • Gevoelens van hopeloosheid of pessimisme.
  • Gevoelens van schuld, waardeloosheid of hulpeloosheid.
  • Gevoelens van prikkelbaarheid of rusteloosheid.
  • Verlies van energie.
  • Problemen met concentreren, herinneren aan details en het nemen van beslissingen.
  • Moeite met in slaap vallen of te veel slapen.
  • Te veel eten of verlies van eetlust.
  • Suïcidale gedachten of zelfmoordpogingen.
  • Pijnen of pijnen die niet beter worden na een behandeling.
  •  

    Postnatale depressie is anders
    Postnatale depressie is depressie die optreedt na het hebben van een baby. Gevoelens van postnatale depressie zijn intenser en duren langer. We hebben het dus niet over de zorgen, verdriet en vermoeidheid die veel vrouwen ervaren na het hebben van een baby.

    Symptomen van postnatale depressie
    De symptomen van postnatale depressie zijn vergelijkbaar met symptomen van depressie, maar men kan dan ook:

  • Vaker huilen dan normaal.
  • Gevoelens hebben van woede.
  • Terugtrekken van dierbaren.
  • Je ver van je baby voelen.
  • Zorgen te maken of je te angstig voelen.
  • Denken aan het kwetsen van jezelf of je baby.
  • Twijfelen aan je vermogen om voor je baby te zorgen.